Δεκαπέντε
χρόνια μετά την ηχηρή εμφάνιση του Sitcom, το έργο και η προσφορά
του François Ozon παραμένει ένας γρίφος για κριτικούς και
σινεφίλ. Ανομοιογενής όσο κι ανισόρροπη, η φιλμογραφία του αναδεικνύει ένα
δημιουργό ικανό για το καλύτερο (5x2, Swimming Pool,Sous le sable)
και το χειρότερο (Les Amants Criminels, Potiche). Το Jeune & Jolie δε
συγκαταλέγεται απλά στην πρώτη κατηγορία, αλλά κρυφοκοιτάζει τις υψηλότερες
κορφές της. Η θεματική της "οικειοθελούς" εκπόρνευσης μαθητριών και
φοιτητριών στο δυτικό κόσμο θυμίζει μοτίβα γνώριμα στον κινηματογράφο εδώ και
πολλές δεκαετίες. Η επί πληρωμής σεξουαλική απόλαυση ασκεί μια αρχετυπική
γοητεία στους καλλιτέχνες της εικόνας, καταδικασμένοι θαρρείς να αναζητούν
ψήγματα ουσίας πίσω από τη λαμπερή επιφάνεια. Ο Ozon αποδέχεται την
κληρονομιά, όχι όμως ανεπιφύλακτα. Η πλαστική ομορφιά της ταινίας, με τη σοφά
υπολογισμένη χρήση της χρωματικής παλέτας και τα στιλιζαρισμένα καδραρίσματα,
δε γεννά σε κανένα σημείο συμπάθεια προς την ηρωίδα του. Η αυθάδης ομορφιά κι ο
αβίαστος αισθησιασμός της Marine Vacth περισσότερο απομακρύνουν,
παρά ελκύουν συναισθηματικά το θεατή. Το ...ξεχειλωμένο σχήμα της "πόρνης
με τη χρυσή καρδιά" δεν έχει καμία θέση εδώ.
Η
αφήγηση αγγίζει σε σημεία έναν ακραίο νατουραλισμό. Παρατηρούμε την Isabelle να
δίνει συστηματικά το κορμί της έναντι μιας διόλου ευκαταφρόνητης χρηματικής
ανταμοιβής, αλλά δεν μαθαίνουμε ποτέ το πραγματικό της κίνητρο. Το κάνει για τα
λεφτά (έστω κι αν δεν μοιάζει καθόλου να τα έχει ανάγκη με όρους επιβίωσης);
Υποκύπτει στη γοητεία του "απαγορευμένου"; Ή σε εκείνη του κινδύνου;
Μήπως το - αγαπημένο στους "ερμηνευτές των φιλμικών γραφών" κι όχι
μόνο - οιδιπόδειο σύμπλεγμα μπορεί να προσφέρει μια ικανοποιητική εξήγηση; Το
εκνευριστικά απαθές βλέμμα και οι υπολογισμένες αντιδράσεις της ηρωίδας γεννούν
μια αποστασιοποίηση απαγορευτική για ψυχαναλυτικές εξηγήσεις.
Έτσι, η Isabelle του Ozon αναδεικνύεται σε έναν εξολοθρευτή
άγγελο που με την, παράλογη για τις καθιερωμένες μας συμβάσεις, συμπεριφορά
ξεσκεπάζει την υποκρισία μιας κοινωνίας σε όλα της τα επίπεδα. Είτε ως
οικονομική είτε ως ηθική στάση, η εκπόρνευση είναι ένα αμάρτημα για το οποίο
είμαστε όλοι ένοχοι.
Το
κοινωνικοπολιτικό σχόλιο είναι εύγλωττο, οξύ και αρκούντως εγκρατές (με κάποιες
εξαιρέσεις, όπως η κατά τα λοιπά ευφυέστατη σκηνή της οικονομικής συνδιαλλαγής
με το ψυχαναλυτή). Ο Ozon υιοθετεί
εδώ μια ματιά κοινωνιολογική, σχεδόν δημοσιογραφική, εγγύτερα στο Une Femme Mariée ή
το 2 ou 3 choses que je sais d'elle,
παρά στο θεματικά παρεμφερές Vivre Sa Vie (αν
πρέπει οπωσδήποτε να βρούμε ένα γαλλικό και δη γκονταρικό πρόγονο). Εξάλλου, η
δεκαεπτάχρονη ηρωίδα του Jeune & Jolie -
κι εδώ βρίσκουμε το διεισδυτικό κι άκρως ανησυχητικό εκσυγχρονισμό της
κινηματογραφικής πόρνης - είναι σε πλήρη γνώση των κανόνων της προσφοράς
και της ζήτησης που κυβερνούν τον κόσμο μας. Κι ακόμα παραπέρα, η εκμετάλλευσή
τους λειτουργεί ως αυτοσκοπός (κέρδος για το κέρδος ή αλλιώς "καπιταλισμός"...).
Μόνη ελπίδα η συνειδητοποίηση μιας άλλης ζωής που ίσως έρχεται
στο αμφίσημο φινάλε και στην εσωτερική αποκάλυψη που θα φέρει μια απρόσμενη
συνάντηση.
Αχιλλέας
Παπακωνσταντής
*** ½
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου